Madzia Wostal



Województwo : Chorzów, Śląskie
Ur. : 16.06.2007r
Diagnoza : jaskra wrodzona , wrodzony brak tęczówki stan po cyklo kriopeksji obu oczu , zaburzenia ruchu , zachowania i emocji
Cel zbiórki : zakup koniecznego sprzętu, opłacanie zajęć , terapii i rehabilitacji , a także pomoc w zaspakajaniu bieżących potrzeb ze względu na trudną sytuację życiową i materialną, w tym na remont i nowe meble. Głównym celem zbiórki jest zbieranie środków na podaże komórek macierzystych , których koszt to 60 tys zł

Madzia z dwójką rodzeństwa, oraz z niewidomą mamą i tatą, który widzi w zaledwie 30% zamieszkuje 34 metrowe mieszkanie. Rodzina ze względu na genetyczne schorzenie wzroku, prócz trudności dnia codziennego ma bardzo ciężką sytuację materialną. Stare meble i sprzęt domowy wymagają wymiany, mieszkanie wymaga remontu a łazienka dostosowania do osób niewidomych.

Wzrok, obok słuchu, jest podstawowym sposobem zdobywania przez człowieka wiedzy o otaczającym go świecie. Madzia jest niewidomą 12 latką z zaburzeniami ruchu, zachowania i emocji. Wymaga częstej rehabilitacji i terapii psychologicznej , ale najbardziej potrzebny jest jej sprzęt ułatwiający codzienne życie. Dzięki ludziom dobrego serca w krótkim czasie zakupiliśmy Madzi maszynę brajlowską , klocki-kubarytmy niezbędne do nauki matematyki , jak również dyktafon brajlowski. Mama Madzi jest osobą niewidomą , otrzymuje rentę socjalną . Dlatego też mając na uwadze bardzo trudną sytuację życiową i materialną zaspakajamy bieżące potrzeby tej rodziny, przekazując m.in pomoc w postaci artykułów spożywczych, chemicznych , bądź tak jak niedawno zakupując Madzi nowy tapczan do spania. Madzia uczęszcza do szkoły specjalnej dla niewidomych , dzięki czemu nie jest sama w swoim świecie i ma kontakt z rówieśnikami.

Szacuje się, że około 85 proc. informacji zdobytych niewerbalnie przyswajamy, obserwując otoczenie. Utrata wzroku oznacza zatem brak niezwykle cennego źródła wiedzy, a lukę, która wówczas powstaje, można zrekompensować pozostałymi zmysłami tylko do pewnego stopnia. W społecznej świadomości powszechna jest opinia, że zmysły osób niewidomych, zwłaszcza słuch i dotyk, wyostrzone są w sposób daleko wybiegający poza możliwości ludzi widzących. Jest to mit wykreowany przede wszystkim przez media, mający niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Za osoby niewidome uznaje się chorych o umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności, a zatem także tych, którzy mają niewielkie możliwości widzenia. Osoby o zawężonym polu widzenia mogą bardzo dobrze funkcjonować w codziennym życiu.

Aby jednak było to możliwe należy odpowiednio dostosować otoczenie dla osoby niewidomej. U dzieci z wrodzonymi dysfunkcjami wzroku rehabilitację należy zacząć w pierwszych dniach życia. Powinna być prowadzona zarówno przez lekarzy specjalistów, jak i rodziców. Informacji o instytucjach i organizacjach mogących pomóc można szukać w powiatowych centrach pomocy rodzinie (PCPR) ośrodkach pomocy społecznej (OPS), w urzędach gminy lub w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. W całej Polsce prowadzone są ośrodki szkolno-wychowawcze, w których kształci się podopiecznych oraz uczy, jak żyć z niepełnosprawnością. Dzieci uczone są tam pisma brajla, orientacji przestrzennej, korzystania z białej laski, a także, w przypadku osób słabo widzących, wykorzystywania tych możliwości widzenia, które posiadają. W wielu ośrodkach dba się także o opanowanie wielu zwykłych, codziennych czynności, takich jak sprzątanie czy łączenie kolorów w ubiorach. Są to umiejętności dla zdrowego człowieka oczywiste, natomiast dla dzieci niewidomych mogą stanowią poważną trudność. Ośrodki szkolno-wychowawcze oferują także możliwość zdobycia zawodu. Aby móc normalnie i samodzielnie funkcjonować, osoby niewidome i słabo widzące potrzebują różnorodnych akcesoriów, od najbardziej podstawowych, jak: lupy, białe laski, pomoce optyczne, maszyny do pisania, zegarki, budziki, czujniki cieczy, testery kolorów, igły - po bardzo skomplikowane i kosztowne, jak komputer przystosowany do potrzeb osoby z dysfunkcją wzroku.

Prosimy o dalszą pomoc dla Madzi , razem możemy wspomóc jej codzienne życie, sprawić , by po prostu było łatwiejsze, jak najbliższe normalności. Wierzymy, że z Państwa pomocą będziemy mogli Madzi zakupić kolejny sprzęt i akcesoria, które ułatwią jej codzienne życie.

Do tej pory udało się:

    Rok 2019:
  • zakupić rodzinie Wostal art. spożywcze, słodycze, odzież, obuwie, chemię (październik)
  • zakupić Kostkę Rubika dla niewidomych (wrzesień)
  • zakupić tester kolorów "Colorino" - udźwiękowiony identyfikator kolorów (wrzesień)
  • zakupić dyktafon Brajlowski (lipiec)
  • zakupić łóżko typu wersalka (czerwiec)
  • przekazać paczkę urodzinową z pieczywem, nabiałem (masło, sery żółte), art. spożywcze, śr. czystości, kosmetyki, art. szkolne i papiernicze, syropki na odporność, gry, art. higieniczne (czerwiec)
  • zakupić kubarytmy (kostki matematyczne Brajlowskie) (czerwiec)
  • zakupić maszynę Brajlowską wraz z 5 kg papieru Brajlowskiego (czerwiec)
  • przekazać artykuły z owczej wełny, kosmetyki, środki czystości, słodycze, kubki, zabawki, prześcieradło (maj)

NASI PRZYJACIELE

adamigo altaro auchan bakalland belibe candy derform dminarius domartstyl etg goracypotok hama herbsland iks invest italian lajkonik linex loma makadamia metalexport piatnik romis sadvit skrzat sonko spin stentor tactic tbm tygryski vobro wiper zalesie-mazury deichmann mattel tulzo galan humana

Copyright © 2019 FUNDACJA-KONICZYNKA.PL . Wszelkie prawa zastrzeżone.

Realizcja: M.P