Ośrodek Adaptacyjny do Dzieci Niepełnosprawnych
w Rudzie Śląskiej


Cel zbiórki: 2025 rok:
Od ilości zebranych środków zależeć będzie ilość godzin poszczególnych terapii:
1. Dogoterapia: godzina w tygodniu dla grupy 6-8 maluchów kosztuje 300 zł.
2. Hipoterapia: raz w tygodniu dla 6 dzieci to 250 zł.
3. Zajęcia w basenie: raz w tygodniu zajęcia 2h dla jednego malucha to 30 zł.
4. Jaskinia Solna - raz w tygodniu. Cena 100zł (cena za 10 dzieci, czas 45 minut).
5. Hipoterapia- cena za 20 minut na koniu to 250 zł /dla 6-8 dzieciaków/.
Zajęcia dla maluszków:
1. Filharmonia: dla wszystkich dzieci 300 zł -raz w miesiącu.
2. Skarbki Śląska - 3 przedstawienia w roku, 500 zł za 1 spotkanie.
Aktualne potrzeby:
1. Zrobienie na wymiar drewnianego kojca z dwoma wejściami dla najmniejszych maluchów, koszt 6 tyś zł.
2. Zakup ręczników i czepków na zajęcia w basenie.
3. Zakup sprzętów i akcesoriów do terapii, w tym zakup poduszek ortopedycznych, piłek, mat, zestawów do terapii sensorycznej, terapii zajęciowych, terapii metodą Vojty.


Ośrodek Adaptacyjny dla Dzieci Niepełnosprawnych w Rudzie Śląskiej istnieje od 1990 roku. Jest placówką wsparcia dziennego o charakterze specjalistycznym. Ośrodek przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 1 do 7 roku życia. Placówka posiada autobus przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, którym codziennie dzieci są dowożone na zajęcia i odwożone do domów. Z pomocy placówki korzysta na stałe 40 dzieci plus 280 dowożonych z okolicznych miejscowości. Do Placówki dowożone są dzieci m.in z Domów Samotnej Matki, z Ośrodka Interwencji Kryzysowej, z Pogotowia Opiekuńczego, jak również z rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej. Ośrodek zabezpiecza opiekę pedagogiczną w postaci zajęć wczesnego wspomagania, oraz kształcenia specjalnego prowadzoną przez wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, współpracując w tym zakresie z Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną oraz Szkołą Świętego Łukasza Posiada salę integracji sensomotorycznej, salę doświadczenia świata, sale do terapii indywidualnych i terapii grupowej, zapewnia niezbędne lekarstwa i artykuły sanitarne w postępowaniu profilaktycznym, oraz udziela pierwszej pomocy w sytuacjach nagłych, zagrażających zdrowiu podopiecznych. Udziela porad w zakresie pielęgnacji dziecka, rehabilitacji ruchowej, pedagogicznej i logopedycznej. Ośrodek Adaptacyjny Dla Dzieci Niepełnosprawnych zwraca się z wielką prośbą o wsparcie finansowe na rehabilitację oraz zajęcia wspomagające rozwój intelektualny Naszych podopiecznych. Maluchy korzystają z następujących terapii:
1. Neurologopedia: pomaga dzieciom, które mają trudności z mówieniem z powodu problemów z mózgiem. Specjalista, czyli neurologopeda, uczy, jak lepiej mówić i rozumieć słowa, aby łatwiej się porozumieć. W prawidłowym funkcjonowaniu społecznym człowieka mowa odgrywa jedną z najważniejszych ról. Służy do komunikowania potrzeb, wygłaszania opinii, wyrażania uczuć i do zwykłego bycia w kontakcie z innymi. Niestety różnego rodzaju wrodzone predyspozycje i neurologiczne problemy rozwojowe lub urazy mogą doprowadzić do zaburzenia jej funkcji. Zajmuje się profilaktyką oraz kompleksowym diagnozowaniem zaburzeń mowy i języka powstałych w wyniku uszkodzenia centralnego układu nerwowego. Prowadzi terapię neurologopedyczną dla dzieci. Neurologopeda zajmuje się zaburzeniami mowy, żucia, połykania, a także prowadzi terapię jąkania. Poprzez stymulację wszystkich funkcji poznawczych pomagają im budować nowe neurony, aby mogły w końcu powiedzieć pierwsze słowo lub w inny, niewerbalny sposób skomunikować się ze światem.
2. Zajęcia z psychologiem: zajęcia dla dzieci wspierają rozwój społeczny i emocjonalny, pomagają radzić sobie z lękami, problemami w relacjach.
3. Muzykoterapia: terapia, która pomaga dzieciom poprawić samopoczucie i umiejętności poprzez zabawę muzyką. Specjalista od muzykoterapii używa piosenek, rytmów i instrumentów, aby pomóc dzieciom lepiej się uczyć i rozwijać. Muzyka stosowana na zajęciach muzykoterapeutycznych: mobilizuje do ruchu, pozwala odreagować napięcia, uspokaja i odpręża, ale także relaksuje i zachęca do odpoczynku. Ćwiczenia te sprzyjają integracji i nawiązaniu lepszego kontaktu z rówieśnikami. Istnieje wiele przykładów, które zostały potwierdzone naukowo na to, że muzyka silnie wpływa na dzieci nie tylko o zaburzonym rozwoju, co widoczne jest w ich graniu, tworzeniu, słyszeniu. Wielu muzykoterapeutów podkreślało, że stosowanie licznych metod muzykoterapeutycznych poprawiało i wzmacniało: relacje interpersonalne, sferę emocjonalną, koordynację ruchową, świadomość własnego ciała, umiejętności komunikacyjne oraz językowe nawet u dzieci autystycznych. Udział dzieci w zajęciach muzykoterapii wpływa na poprawę ich uspołecznienia, rozwoju mowy, a także na poprawę ogólnej sprawności ruchowej. Muzyczna aktywność może przyjmować rozmaite formy.
4. Sala doświadczenia świata: to specjalne miejsce, gdzie dzieci mogą odkrywać różne zmysły poprzez zabawę światłem, dźwiękiem i dotykiem. To przestrzeń, która pomaga w relaksacji i rozwijaniu wyobraźni, a także w lepszym poznawaniu otaczającego świata. W takim miejscu znajdują się rozmaite sprzęty, które pobudzają zmysły za pośrednictwem świateł, dźwięków, kolorów oraz przedmiotów o różnych fakturach. Podsumowując Sala doświadczania świata to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie, wyposażone w urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. W bezpiecznym i komfortowym otoczeniu za pośrednictwem efektów świetlnych i łagodnych wibracji pobudzane są podstawowe zmysły człowieka. Pobyt w sali wzbogaca dotychczasowe doświadczenia przez dostarczanie pacjentom różnego rodzaju bodźców, które są przez nich poznawane, badane i kontrolowane za pomocą wszystkich zmysłów. W przyjemnej atmosferze pełnej akceptacji i relaksu dzieci same wybierają bodźce, których w danej chwili potrzebują. Sygnały odbierane są przez zmysły, a następnie dostarczane do układu nerwowego, co wpływa na poprawę stanu zdrowia.
5. Terapia Sensoryczna SI : to zabawa, która pomaga dzieciom lepiej radzić sobie z różnymi wrażeniami, takimi jak: dotyk, ruch czy dźwięk. Dzięki specjalnym ćwiczeniom i zabawom, dzieci uczą się lepiej rozumieć swoje zmysły i reagować na otaczający je świat. Terapia SI to zespół działań – ćwiczeń, zabaw i aktywności, które mają za zadanie wyzwalanie konkretnych reakcji sensorycznych, dzięki czemu następuje poprawa organizacji wrażeń zmysłowych. Terapia SI jest prowadzona przez terapeutę integracji sensorycznej w specjalnie do tego celu przygotowanej pracowni i z użyciem pomocy do Integracji Sensorycznej. Celem terapii SI jest kontrolowana stymulacja wszystkich systemów zmysłowych, która wpływa na poprawę funkcjonowania w sferze emocjonalnej i motorycznej. Terapia Integracji Sensorycznej jest oparta na założeniach, które zostały stworzone na bazie badań z zakresu neurologii i sfery behawioralnej. Badacze przedmiotu odnoszą się do tzw. plastyczności mózgu. Terapia sensoryczna dla dzieci jest wskazana w sytuacji potwierdzonych w procesie diagnostycznym zaburzeń SI. Jest to istotne, ponieważ każde dziecko wykazuje różne deficyty, ich nasilenie także bywa zróżnicowane. Wobec tego, oddziaływanie/stymulacja poszczególnych systemów zmysłowych wymaga ukierunkowania i sugestii w oparciu o wyniki obserwacji klinicznej oraz wykonanych testów. Wskazania do zajęć Integracji Sensorycznej obejmują zaburzenia, dysfunkcje i schorzenia, którym zaburzenia przetwarzania sensorycznego mogą towarzyszyć. Można tutaj wymienić: autyzm, ADHD, mózgowe porażenie dziecięce, zespół Downa, problemy z koncentracją, zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej, zbyt niski lub bardzo wysoki poziom aktywności, opóźniony rozwój mowy, podwrażliwość przedsionkowa, proprioceptywna, dotykowa, słuchowa, upośledzenie czynności motoryki dużej i małej (problem z trzymaniem długopisu, wycinaniem, nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia przy stoliku), usprawnianie funkcji poznawczych. Zajęcia SI polegają na dostarczaniu dziecku kontrolowanej dawki doznań sensorycznych, których intensywność jest dostosowana do charakteru i nasilenia zaburzeń. Bardzo ważne jest, aby terapia przebiegała w przyjaznej atmosferze, poczuciu współuczestnictwa przez małego pacjenta w kierowaniu zajęciami. Duże zaangażowanie, motywacja są bardzo dobrym czynnikiem prognostycznym w kwestii rezultatów działań terapeutycznych. Dlatego też zajęcia odbywają się w pracowni sensorycznej, która musi spełniać określone wymogi i posiadać specjalistyczne przyrządy. Sala powinna być wystarczająco doświetlona, mieć odpowiednie wymiary oraz spełniać warunki bezpieczeństwa. Pomoce do Integracji Sensorycznej to przede wszystkim stelaże, podwieszki, różnorodne huśtawki, trampoliny, maglownice oraz cała gama sprzętu naziemnego, które służą głównie stymulacji układu przedsionkowego i proprioceptywnego. Pozwala to zapewnić różnorodność. Dzięki temu dziecko utrzymuje wysoki poziom zaangażowania i wewnętrznej motywacji. W przypadku niemowlaków stymulacja odbywa się poprzez kreowanie odpowiednich zabaw sensorycznych i stosowania czynności pielęgnacyjnych w sposób zaproponowany przez terapeutę. Bardzo popularne jest zawijanie dziecka w kocyk – ćwiczenie nazywane powszechnie „naleśnikiem” (po zawinięciu prosimy dziecko, aby samo spróbowało się z takiego „naleśnika” wydostać). Inną propozycją lubianą przez dzieci jest zabawa w „mumię”. Owijamy elastyczne bandaże na ciele malucha, po czym razem próbujemy je zdjąć. W tym celu opiekun przytrzymuje końcówkę bandaża, a mały pacjent kręci się dookoła. To ćwiczenie zawiera w sobie komponenty stymulacji zarówno układu przedsionkowego (obroty, kręcenie) oraz układu proprioceptywnego (docisk bandaży). 6. Terapia zajęciowa: pomaga dzieciom rozwijać umiejętności potrzebne w codziennym życiu, wspiera ich rozwój fizyczny, poznawczy i emocjonalny poprzez zabawy, ćwiczenia i zadania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Potrzeba podejmowania określonych działań z zakresu terapii zajęciowej wynika z fizycznych i psychicznych dysfunkcji, np. u dzieci z zaburzoną motoryką małą praca ukierunkowana jest na poprawę chwytu i funkcji ręki, poprzez udział w zajęciach i wykonywanie odpowiednich ruchów, ze zwróceniem uwagi na koordynację ruchów i ich dokładność, u dzieci z upośledzoną motoryką dużą zajęcia ukierunkowane są na poprawę równowagę oraz na utrzymywanie poprawnej pozycji podczas pracy, w przypadku zaburzeń społecznych udział w zajęciach ma na celu poprawiać zaufanie i wzajemny szacunek, ze zwróceniem uwagi na współpracę w grupie i z terapeutą, u dzieci z zaburzeniami poznawczymi korzystne są wszelkie formy nauki i gier, doskonalące sposób myślenia i umiejętności utrzymania i koncentrowania uwagi, wykorzystujące wyobraźnię i promujące twórczą kreatywność. Wszystkie zajęcia uwzględniają wiek rozwojowy dziecka. Organizacja zajęć skupia się na naturalnych predyspozycjach i tendencjach do zabawy, wzbogaca się ją o poprawnie dobrane elementy nauki i pracy, wykorzystując:
arteterapię – terapię przez sztukę, ergoterapię – rozwijanie poprzez wykonywaną pracę, estetoterapię – kontakt z naturą, socjoterapię – rozwijanie kompetencji interpersonalnych, dogoterapię – kontakt z psem, pedagogikę zabawy, elementy SI, Weroniki Sherborne, muzykoterapię, „masażyki” relaksacyjne. Terapie prowadzone są przez wykwalifikowaną i doświadczoną kadrę, dla której praca jest nie tylko zawodem ale także pasją. Oprócz kinezyterapii wykorzystujemy specjalistyczne metody takie jak: NDT – Bobath, PNF, Terapia Vojty, Terapia czaszkowo-krzyżowa, Terapia odruchów, Terapia SI, Terapia stóp. Doboru metod pracy w Ośrodku z zakresu rehabilitacji dokonuje zespół lekarzy specjalistów rehabilitacji oraz wykwalifikowanych fizjoterapeutów. Adapciaki z góry dziękują za każdą okazaną pomoc i pozdrawiają serdecznie Koniczynkę oraz sponsorów.

Do tej pory udało się:

    Rok 2025:
  • opłacić cały sezon letni hipoterapii dla dzieci niepełnosprawnych z Ośrodka (kwiecień)
  • przekazać kosmetyki, mydełka, artykuły dla niemowląt - kocyki, kościele, kołderki, okrycia do wózeczka i łóżka niemowlęcego, słodycze, chodzik Fisher Price, art. spożywcze, prześcieradełka (styczeń)

  • Rok 2024:
  • opłacić kolejny sezon wiosenno-letnich zajęć hipoterapeutycznych dla dzieci z Ośrodka Adaptacyjnego dla Niepełnosprawnych w Rudzie Śląskiej (grudzień)
  • przekazać szał przekąsek słonych, kosmetyków, bucików, rajstopek, art. papierniczych, odzieży, zabawek i art dla dzieci (październik)
  • Przekazać słodkie pyszności (wrzesień)
  • Przekazać niepełnosprawnym Dzieciom pyszniutkie Pączusie (luty)
  • Opłacić letni sezon dzieciaczkom z Ośrodka dla Dzieci Niepełnosprawnych w Rudzie Śląskiej - zajęcia z hipoterapii (styczeń)

  • Rok 2023:
  • Przekazać wielkanocne słodkości dla Dzieciaków niepełnosprawnych z Ośrodka Adaptacyjnego w Rudzie śląskiej (kwiecień)
  • Przekazać wielkanocne słodkości dla Dzieciaków (kwiecień)
  • Zorganizować i przekazać z Okazji Dnia Dziecka, pyszne pączusie, art. spożywcze, słone i słodkie przekąski, kosmetyki oraz art. dziecięce - na Festyn Środowiskowy (czerwiec)
  • Zorganizować i przekazać z Okazji Dnia Dziecka, pyszne pączusie, art. spożywcze, słone i słodkie przekąski, kosmetyki oraz art. dziecięce - na Festyn Środowiskowy (czerwiec)
  • Zorganizować i przekazać z Okazji Dnia Dziecka, pyszne pączusie, art. spożywcze, słone i słodkie przekąski, kosmetyki oraz art. dziecięce - na Festyn Środowiskowy (czerwiec)

  • Rok 2022:
  • Opłacić zajęcia rekreacyjno - rehabilitacyjne na cały rok dla wszystkich dzieci niepełnosprawnych (kwiecień)
  • Opłacić roczne zajęcia w 2022r. w Grocie Solnej dla dzieciaczków niepełnosprawnych z Ośrodka Adaptacyjnego w Rudzie Śląskiej. (kwiecień)
  • Opłacić zajęcia z hipoterapii na cały rok 2022 w Paniówkach dla niepełnosprawnych dzieciaczków z Ośrodka Adaptacyjnego w Rudzie Śląskiej (kwiecień)
  • Przekazać słodycze świąteczne na zajączka (kwiecień)
  • Przekazać słodycze świąteczne na zajączka (kwiecień)
  • Przekazać słodycze świąteczne na zajączka (kwiecień)
  • Opłacić 10 koncertów filharmonii przedszkolaka w Ośrodku Adaptacyjnym dla dzieciaków niepełnosprawnych w Rudzie Śląskiej (maj)
  • Opłacić za cały rok 2022 zajęcia na basenie dzieciom niepełnosprawnym z Ośrodka Adaptacyjnego z Rudy Śląskiej (maj)

  • Rok 2021:
  • Przekazać dzieciakom i ich mamom z Ośrodka Adaptacyjnego dla Dzieci Niepełnosprawnych z Rudy Śląskiej specjalistyczne mleczko firmy Humana (kwiecień)
  • Przekazać artykuły spożywcze firmy Sonko (maj)
  • Przekazać dzieciaczkom 25 paczek wyprawkowych z artykułami szkolnymi, piśmienniczymi, plastycznymi oraz biurowymi. Dołączyliśmy także słodycze, puzzle, układanki, portfeliki oraz artykuły Czu-czu. (sierpień)
  • Obdarować w artykuły higieniczne z różnym przeznaczeniem oraz środki czystości (październik)

  • Rok 2020:
  • przekazać środki czystości, artykuły spożywcze, wyroby cukiernicze (styczeń)
  • przekazać artykuły dla niemowląt, kosmetyki, artykuły piśmiennicze oraz artykuły spożywcze (styczeń)
  • obdarować kosmetykami, artykułami spożywczymi oraz pysznymi wyrobami cukierniczymi (luty)
  • obdarować w szaleństwo zabawek, słodyczy, artykułów dla niemowląt, oraz potężna dawkę makaronu (czerwiec)
  • przekazać pomoc w postaci specjalistycznych wózków inwalidzkich (lipiec)
  • przekazać artykuły spożywcze - nabiał oraz słone i smakowe przekąski (sierpień)
  • przekazać pyszne musy owocowe w słoiczkach, jogurty firmy Humana, a także kosmetyki i artykuły spożywcze Sonko (listopad)
  • przekazać pyszne artykuły spożywcze (listopad)



NASI PRZYJACIELE

adamigo altaro auchan bakalland belibe candy derform dminarius domartstyl etg goracypotok hama herbsland iks invest italian lajkonik linex loma makadamia metalexport piatnik romis sadvit skrzat sonko spin stentor tactic tbm tygryski vobro wiper zalesie-mazury deichmann mattel tulzo galan humana MR Bogdanka hamana eseo strabag cez cez harpol juroszek sap agamo rolbrat dge planetarium amhil stalex logmaster agro gromotka gregstal bonus nord farmona meprozet cez coig energopomiar drobiarstwo rakbud apm farmona rolbrat adamigo hotelsilva ws grip colibra

Copyright © 2024 FUNDACJA-KONICZYNKA.PL . Wszelkie prawa zastrzeżone.

Realizcja: M.P